Sprzedajemy, ale… FINAŁ!
Dziś ostatni wpis z serii „Sprzedajemy, ale…”
Mam nadzieję, że dotrwaliście do końca, oraz że poszerzyliście swoją wiedzę odnośnie całego procesu sprzedaży nieruchomości.
Lista wymaganych dokumentów może być bardzo obszerna. Te najczęściej wymagane to:
- wypis z ewidencji gruntów
- wyrys z ewidencji gruntów
- wypis z kartoteki budynków
- wypis z ewidencji budynków
- wypis z kartoteki lokali
- wypis z ewidencji lokali
- zaświadczenie o położeniu nieruchomości w strefie objętej rewitalizacją
- zaświadczenie o położeniu nieruchomości na obszarze objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego
- zaświadczenie o tym, czy działka na której znajduje się nieruchomość jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasów
- zaświadczenie o tym czy działka leży na terenie parku krajobrazowego
- zaświadczenie o samodzielności lokalu
- zaświadczenie o zakończeniu budowy
- zaświadczenie podziałowe
- akt zakupu sprzedanej nieruchomości lub dokument własności
- wydane prawomocne warunki zabudowy i zagospodarowania terenu
- świadectwo charakterystyki energetycznej budynku
- potwierdzenie złożenia wniosku wraz z opłatą do sądu wieczystoksięgowego
- promesa z banku z numerem technicznym do spłaty wraz z bezwarunkową zgodą na wykreślenie zabezpieczenia hipotecznego po całkowitej spłaci kredytu
- zaświadczenie o braku osób zameldowanych
- zaświadczenie o braku zaległości w czynszu i innych opłatach
- zgoda Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa
- zaświadczenie o dostępie do drogi publicznej
- zaświadczenie z urzędu skarbowego w przypadku spadku lub darowizny
- operat szacunkowy
- zgoda konserwatora
- zaświadczenie o pomocy „de minimis”
- zgody przedsiębiorstw państowych – np.: PKP
- mapy zasadnicze lub do celów projektowych
- decyzje środowiskowe
- badania geodezyjne
- gestorzy
Czy coś pominąłem? Pewnie tak :), czy wszystko będziesz potrzebować? Zapewnię nie, ale… hipotetycznie tak ;).
W skrócie – jeśli chcesz szybko doprowadzić do przeniesienia własności, to skorzystaj z moich usług.
Zbliżamy się do finału ;). Mając wszystkie dokumenty umawiamy notariusza. Zwyczajowo za notariusza płaci Kupujący i to on wybiera kancelarię w której podpiszemy akt. Oczywiście strony mogą się umówić inaczej, osobiście ustalam to już na etapie umowy przedwstępnej, żeby później nie było rozczarowania i nerwów. Kupujący obligatoryjnie jest zobowiązany do zapłacenia podatku od czynności cywilno prawnej (w skrócie PCC), w wysokości 2% ceny transakcyjnej. Od 100 000 złotych to są 2000 złote podatku. Od miliona to już będzie 20 tysięcy do zapłaty. Płaci się go na miejscu w kancelarii. Wcześniej projekt umowy przesyłam stronom, które mogą wnieść uwagi czy zapytać o niejasności. W przypadku Kupującego na kredyt, musi On/Ona/Oni przynieść do notariusza podpisaną umowę. W przypadku gotówkowego Kupującego – warto wcześniej w swoim banku podnieść limity przelewów (nikt już nie nosi setek tysięcy w reklamówce), tak aby nie było stresu podczas aktu. Nie każdy bank ma możliwość przelania większej kwoty bez wizyty w oddziale banku. Trzeba to przewidzieć wcześniej.
Po akcie następuje przekazanie nieruchomości na podstawie protokołu zdawczo – odbiorczego, przepisanie wszystkich mediów.
Transakcja dobiega końca, pozostaje się cieszyć wszystkim stronom :).